Niet één, niet twee, maar 96 batterijen zitten er in de eerste drone van startup Impossible Aerospace. Het bedrijf uit Californië belooft hiermee een voor drone-begrippen extreem lange vliegtijd van maar liefst twee uur. Het project werd vandaag gepresenteerd in Las Vegas.

Impossible US-1

Het nieuwe bedrijf Impossible Aerospace doet hun naam meteen eer aan met de presentatie van hun eerste project: een drone met 96 batterijen aan boord. Met de drone, genaamd de Impossible US-1, belooft het bedrijf uit Californië een vliegtijd van twee uur. Dat is een flinke upgrade van de huidige generatie drones die het gemiddeld 25-30 minuten volhouden.

Batterijen

Om dit te realiseren heeft Impossible Aerospace een aantal opvallende keuzes gemaakt. De belangrijkste hiervan is de batterij. Of beter gezegd: batterijen. Heel veel batterijen. De Impossible US-1 is namelijk uitgerust met maar liefst 96(!) batterijen. Deze verspreiden zich door de hele body en vormen samen ongeveer 70% van het gewicht van de drone.

Keuzes

De designers van Impossible Aerospace hebben dus een duidelijk doel voor ogen, maar dat betekent ook dat andere zaken moeten wijken. Zo heeft de Impossible US-1 geen sensoren om obstakels te ontwijken. Dat is voor een quadcopter met een forse startprijs van ruim 7000 dollar een opvallend gemis. “Elk design is uiteindelijk een compromis” vertelt Spencer Gore, Algemeen Directeur van Impossible Aerospace. “Het zijn lastige keuzes, maar wij leggen duidelijk de nadruk op de performance”.

Startup presenteert drone met 96 ingebouwde batterijen

Specificaties

Die performance blijft echter indrukwekkend, zeker als je bedenkt dat de Impossible US-1 door de grote hoeveelheid ingebouwde batterijen geen lichte jongen is. Met een gewicht van ruim 7kg weegt hij vijf keer zoveel als een DJI Phantom 4 Pro. Ondanks dit gewicht haalt deze ‘vliegende batterij’ naast de eerder genoemde indrukwekkende vliegtijd ook nog een respectabele snelheid van 42 kilometer per uur.

Zakelijke markt

Het één en ander moet wel in perspectief gezien worden. Impossible Aerospace richt zich met deze drone namelijk in eerste instantie op de zakelijke markt. Politieafdelingen, brandweerkazernes en reddingsorganisaties hebben volgens de startup uit Californië al orders geplaats. Op termijn moeten daar ook reguliere consumenten bij gaan komen.

Lancering

Spencer Gore en zijn designers streven er naar om de Impossible US-1 in het vierde kwartaal van 2018 op de markt te brengen. Om dit te realiseren is bij investeerders een bedrag van 11 miljoen dollar opgehaald. Onder de investeerders bevindt zich luchttaxibedrijf Airbus Ventures.

Impossible Aerospace

Impossible Aerospace is opgericht in 2016 en kenmerkt zich door haar ‘battery first’ aanpak als het aankomt op design. Ze specialiseren zich in elektrische luchtvoertuigen en de Impossible US-1 is hun eerste project. De focus op elektriciteit als energiebron komt niet uit het niets: Algemeen Directeur Spencer Gore werkte voorheen bij Tesla als ingenieur en designer van –je raadt het al- batterijen.

0 Reacties

    Plaats een reactie